Rozhovor pana Smetany pro MF dnes ze dne 12.12. 2013

Co je nového u vás na farmě?

Letos jsme udělali dvě nové věci, a to zejména pro rodiny s dětmi. Statek jsme chtěli oživit zvířaty, proto jsme na něj pořídili dvě lamy alpaky a kozy girgentánské, které například chová i zoo v Plzni. Bude to zejména další vyžití pro rodiny s dětmi, které u nás ubytováváme, ale i pro ty, které se přijdou podívat. Pro děti bychom rádi postavili i přírodní labyrint, který jsem viděl u farmářů v zahraničí. Ten mám v hlavě už víc jak deset let, příští rok bychom se do něj ale mohli konečně pustit. Od příštího roku bychom rádi kromě našeho tradičního kysaného zelí začali vyrábět i kysané zelí s cibulí a červené kysané zelí v malých sériích.


Takzvaně ze dvora prodáváte už dlouho, neplánujete na statku i vlastní obchod s vašimi produkty?

Přemýšlíme o tom, ale u nás se jedná zejména o sezónní záležitost, kdy největší boom j od půlky záři do poloviny listopadu. Na toto období se chceme maximálně specializovat. Zákazníky chceme zaujmout i tím, že přijdou a vidí, jak produkt, který si u nás kupují, vzniká.


Mohou zákazníci vaše produkty sehnat i jinde, než jen u vás na statku?

Kromě prodeje ze dvora se snažíme naše výrobky dostat i do supermarketů, zásobujeme proto hradecké terno a Pardubický Globus. Chceme, aby i tam měli lidé možnost získat regionální produkty přímo od farmáře. Spolupracujeme také s farmou pana Němce, který prodává masné a mléčné výrobky ve dvou svých obchodech v Praze a s několika auty jezdí na farmářské trhy, kde také prodává naše saláty. Naopak já když chci pro naše VIP hosty v penzionu výbornou tlačenku nebo jogurt, odebírám je od něj.


Hodně potravinářských výrobců si ale na supermarkety a jejich požadavky stěžuje...

Třeba spolupráce s Globusem je úplně jedinečná. Jejich zástupce přijel rovnou ke mě na farmu, nemusel jsem jet až do Prahy. Ve vzájemné spolupráci jsme dohodli i akci, kdy jsme krouhali zelí přímo před obchodním domem. Zákazníci tam měli možnost si nechat nakrouhat zelí přímo z pole. Tuto spolupráci chceme dál rozvíjet, hlavně po Vánocích, kdy lidé zase nasadí diety, takže po salátech a zelenině bude větší poptávka.


Je snadné se prosadit v supermarketu v konkurenci salátů z velkovýroben, které zákazníky oslovují zejména cenou?

Snažíme se je získat osobním přístupem. I když je máme hezky zabalené, jde zejména o to, aby to dobře chutnalo. Plánujeme proto i ochutnávky, aby zákazníci věděli, co kupují. Snažíme se jim vysvětlit, že za trochu vyšší cenu je to něco úplně jiného než od velkovýrobců.


Vyrovnat se jim asi nemůžete ani trvanlivostí...

Do salátů nedáváme žádné konzervanty, ale obchodníci na druhé straně chtějí, aby jejich trvanlivost byla co nejdelší, což společně příliš nejde dohromady. Saláty ale balíme pod dusíkem, proto vydrží deset dní.


Kdo jsou vaši typičtí zákazníci? Asi to budou především mladí lidé?

Neřekl bych, že jde jen o mladé lidi. Jsou to především ti, kteří si uvědomují hodnotu zdraví a jsou ochotni si za něj připlatit.


Trend zdravých potravin od malých regionálních producentů se pomalu objevuje i v restauracích. Spolupracujete s nějakou?

Uvažujeme o tom. Problémem ale je velikost balení. Restaurace zároveň jsou celky, které bojují s cenou. My se ale cenou nechceme podbízet, chceme si spíš udržet kvalitu, proto se do nich zatím netlačíme.


Když jste se před rokem stal živnostníkem roku, porotu kromě vašich salátů zaujala i oválná cibule. Jak jste se k takové odrůdě dostal?

Jelikož máme málo hektarů na hospodaření, snažili jsme se přijít s něčím jiným a zajímavým, co lidi zaujme. Zkusil jsem proto oválnou cibuli, která je lepší na zpracování v kuchyni. Co se týče pěstování, je ale těžká na technologii, která je přizpůsobená kulatým plodinám. Nástup měla pomalejší, ale své zákazníky, kteří se k ní vrací, si opravdu našla. Narozdíl od klasické cibule se totiž mnohem lépe loupe a krájí. Je i zdravotně výhodnější, protože v zemi leží menším povrchem, takže do ní z půdy proniká mnohem méně bakterií a dalších látek, než do kulaté cibule. Chuťově jsou ale nastejno.


Velkým hitem posledních let je i český česnek. Neuvažoval jste, že se do něj také pustíte?

Uvažoval, ale nepustil jsem se do něj z několika důvodů. Tím prvním byla spousta ruční práce, která s ním je. My ale potřebujeme naši energii zatím věnovat jiným věcem kolem farmy a statku. Druhou věcí je, že jeho boom začíná pomalu končit. Navíc veliký průšvih je, že se sem dováží španělský česnek, který se pak přebaluje na ten český, nejvíc z toho tedy mají překupníci, a degraduje to cenu i práci farmářů. U těch je jediná jistota, že kupujete opravdu český česnek.


Kromě hospodaření provozujete i penzion. Kdo vás nejčastěji vyhledává, rodiny s dětmi?

Tím, že jsme blízko Hradce, nejvíc našich klientů tvoří manažeři nebo účastníci kongresů v krajském městě. Jsme kousek od dálnice a máme pro ně i slušné zázemí, kdy jim děláme večeře na přání, mají tady samoobslužný bar. Samozřejmě jsme ale připraveni i na rodiny s dětmi, pro které jsme postavili hřiště s trampolínou a letním bazénkem. Máme i půjčovnu kol. Teď jsme právě kvůli dětem pořídili i lamy a kozy.


Má vůbec farmář, který pracuje na poli, u toho vyrábí potraviny a provozuje penzion, vůbec někdy šanci odjet na dovolenou?

Určitě. S rodinou jezdíme v létě po farmách v České republice i zahraničí. Loni jsem se byl zase inspirovat ve Švýcarsku, kde jsem hledal věci, které by nás mohly obohatit a posunout dál.


Vy ale nemluvíte o dovolené, ale pořád o práci

Tak válet se k moři určitě nejezdíme. (rozesměje se)